top of page

Jak se seznámit se psem

Včera jsem se stavila v knihovně a půjčila si zajímavou knihu. Jelikož mám doma dva pejsky a všichni víte, jak miluju zvířata, padla mi do oka kniha s názvem Řeč psů. Od mala jsem se zajímala o zoologii a o chování zvířat celkově. Od doby, kdy jsem pak začala chodit venčit pejsky do útulku, narůstal i můj zájem právě o psy. Hodně jsem se toho v útulku naučila a také jsem toho o pejscích a různých plemenech dost přečetla. Tahle kniha mi ale přijde úplně skvělá právě tím, že se tu člověk dozví spoustu informací, o nichž neměl ani ponětí.

 

Rozhodla jsem se sepsat článek o tématu, které mě zaujalo nejvíce, o kterém si myslím, že by se mělo šířit dál. Jedná se o nedorozumění mezi člověkem a psem. Díky této problematice může vzniknout příhoda končící neštěstím. A také se tak často děje. Jen málokdo totiž ví, jak se psem správně komunikovat. Jsme rozlišné živočišné druhy a co se nám může jevit jako akt přátelství, pro psa signalizuje hrozbu.


Jeden z mých pejsků je hodně bázlivý. Náš Charlíček se odmalinka bojí lidí a jeho strach byl tak obrovský, že prchal a bylo mu jedno kam, jakmile cizího člověka jen zahlédl. Dnes už je na tom mnohem líp, a ačkoli je stále nedůvěřivý a strach v něm přetrval, nepanikaří. Problém při seznamování s cizími lidmi ale zůstal. Jakmile je poblíž pejsek, Charlíčka cizí člověk nezajímá, očmuchat nově příchozí hafana je totiž důležitější 😊 Ale když se chce dotyčný člověk Charlíka dotknout, lekne se a chce utéct.


Díky knize Řeč psů jsem si uvědomila, že jsme dělali chybu. Přečetla jsem úžasnou kapitolu o seznamování psa s cizím člověkem, která se nevztahuje pouze na bázlivé psy. Tuto metodu bych určitě doporučovala používat kdykoli se chcete seznámit s jakýmkoli psem.


Pro nás lidi je přirozeným projevem přátelství úsměv. Když se tedy chceme přiblížit k neznámému pejskovi, usmějeme se, jdeme k němu blíž a natáhneme ruku. Někdo dělá osudovou chybu dokonce v tom, že ruku zvedne a chce psa pohladit po hlavě.


Tohle gesto je ale pro psa signálem agrese. Pes se zalekne, protože to vypadá, že ho zvednutou rukou chcete udeřit. Rázem se stáváte hrozbou a pes vás může kousnout. Nejdůležitější ze všeho je, aby si vás pejsek nejdříve očichal. Proto mu ruku pomalu přistrčte k čumáku, ještě líp: jen ji pozvedněte a nechte ho, ať sám přijde a očichá ji. Pes se poté většinou uklidní a nechá vás, abyste ho pohladili. Nikdy ale ruku nezvedejte, nechte ji dole a psa pohlaďte podél tlamy jakoby po tváři. Je to uklidňující gesto. Tohle jsem se naučila v útulku 😊


Podle Rogera Abrantese je ale úplně nejlepší ještě trošku odlišnější postup:


Když se chcete seznámit s pejskem a chcete si ho pohladit, podřepněte si. Jedná se o uklidňující chování tělem. Neusmívejte se tak, abyste ukázaly zuby. Pes to vidí jako cenění zubů, tudíž akt agrese. Odvraťte hlavu nebo pohled, tím dáte najevo přátelství a potvrdíte, že psa nechcete ohrozit. Pejsek by měl přijít a sám si vás očichat. Pokud se vám zdá stále neklidný, můžete zkusit pomlaskávat, což je uklidňující pro všechny savce. Jakmile si vás pes očichá, můžete pomalu vstát.



Myslím, že je to skvělý postup, pokud se člověk chce seznámit s cizím pejskem. Někteří psi jsou samozřejmě přirozeně přátelští a hned se k vám hrnou, chtějí hladit a kamarádit se, i když vás vidí poprvé v životě. Setkáte-li se ale se psem, který se drží zpátky a vy se s ním chcete seznámit, tento postup je podle mě ideální. Navíc je to i takový návod na to, jak vůči psovi neprojevit hrozbu, pokud by se vám někdy stalo, že narazíte na agresivního psa. Odvráceným pohledem takové zvíře zklidníte, a když ho necháte vás očichat, pes většinou ztratí dojem ohrožení a odejde.


Ještě na závěr bych ráda zmínila jednu důležitou informaci pro ty, kteří mají doma malého sourozence nebo zkrátka dítě. Dítě totiž velmi rádo psa objímá. Což potom bohužel vede k tragickým nedorozuměním. Dítě chce pejska obejmout, aby mu dalo najevo svou náklonnost, ale starší pes to může brát jako výraz nadřazenosti a po dítěti se ožene. Na vině není ani dítě, ani pes. Rodiče dítěte a majitel psa a další dospělí by měli naučit obě strany, jak se k sobě správně chovat.

Toužíte po pejskovi? Co takhle dát domov některému z útulku? :)






Populární příspěvky
Prohlédněte si i jiné články
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page